Poradnik Początkującego Motocyklisty to cykl artykułów, które były zalążkiem do powstania tego portalu.

Gdy prowadziłem wykłady na kursach prawa jazdy, bardzo brakowało mi czasu na opowiedzenie tego wszystkiego co jest istotne dla młodych adeptów jednośladów, ale nie dotyczy przepisów ruchu drogowego. Niestety nie da się w nieskończoność wydłużać kursu poprzez dokładanie kolejnych godzin lekcyjnych. Dlatego też, przyszedł mi do głowy pomysł, aby stworzyć miejsce, w którym będę mógł się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z tymi wszystkimi, którzy chcą dowiedzieć się więcej. Tymi, dla których jazda motocyklem to coś więcej niż tylko przemieszczenie się z punktu A do punktu B.

Ten dział będzie się sukcesywnie powiększał, gdy tylko będę miał coś nowego do przekazania.

Zapraszam do czytania i dzielenia się tą wiedzą ze znajomymi.

Grzegorz Urso Branco Fita

Analiza policyjnych statystyk wypadków drogowych w roku 2020

Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji co roku publikuje raport na temat wypadków drogowych w Polsce w roku ubiegłym. Lektura tyleż ciekawa co niepokojąca. Raport jest bardzo szczegółowy i polecam jego lekturę w całości. Jest też dość obszerny, dlatego pozwolę sobie w tym artykule wyciągnąć tylko statystyki dotyczące motocyklistów. Bardzo długo też myślałem, czy porównywać je do danych za rok 2019. Ubiegły rok jednak daleki był od normy więc i statystyki mocno odbiegają od „normalności”. Potężny lockdown na początku roku spowodował, że ruch na drogach był absolutnie minimalny, dlatego wyniki statystyczne też są mocno zafałszowane. Ale spróbujmy, zobaczymy co z tego wyniknie.

Błąd 2 - Użycie hamulca

Dziś o drugim błędzie kardynalnym spowodowanym mechanizmem 3F, czyli o hamowaniu. Ale jak to? Zmniejszenie prędkości jest błędem? W pewnych przypadkach tak i zależy to również od konkretnej sytuacji jak również od sposobu użycia hamulców. Samo pojęcie hamownia na motocyklu, to temat rzeka. Można o tym napisać kilka książek.

Błąd 1 – Fiksacja wzroku, czyli jak patrzeć żeby widzieć

Zmysł wzroku. Chociaż jazda motocyklem bez niego byłaby niemożliwa, to jednak może nas wplątać w nie lada kłopoty. Jak patrzeć, gdzie patrzeć, gdzie NIE patrzeć, aby ten nierozwinięty w toku ewolucji do dzisiejszych potrzeb zmysł nas nie zawiódł, postaram się opisać w tym artykule.

Stres - Twój wróg... ale czy na pewno?

Zagadnienie stresu to temat rzeka. Można o nim dyskutować latami, a nie mamy tyle czasu. Pozwólcie więc, że o stresie napiszę bardzo skrótowo, skupiając się tylko na rzeczach najważniejszych z punktu widzenia kierowcy. Jeżeli nie znajdziecie tutaj odpowiedzi na nurtujące Was pytania lub rozwiązania Waszych problemów ze stresem, to zachęcamy do wizyty u profesjonalisty. Pamiętajcie, że stres na drodze może być bardzo niebezpieczny i lepiej rozwiązać ten problem pod okiem psychologa.

Mechanizm "3F"

Czy uwierzylibyście, gdybym Wam powiedział, że na Waszą jazdę motocyklem miało wpływ to co działo się miliony lat temu? Że za wasze zachowanie w czasie jazdy możecie podziękować Waszym pra-pra-pra-przodkom z niezliczoną ilością „pra”? A jednak.

Wstęp do Poradnika Początkującego Motocyklisty

Poradnik Początkującego Motocyklisty powstał aby usystematyzować fundamentalną wiedzę, od której powinno rozpoczynać się wszelkie szkolenie motocyklowe.